Guide: Sådan søger du hos SMV Digital

Skrevet af: Peter Heiberg
Publiceret: 06. februar 2023

Skab værdi med SMV Digital

SMV Digital giver dig mulighed for at øge din virksomheds konkurrenceevne og digitale tilstedeværelse. Brug denne guide til at få et overblik over SMV Digital.

Peter Heiberg er Certificeret SMV Digital Rådgiver
Uanset om du er tidligt i idéfasen, eller I allerede har en konkret plan for jeres projekt, er jeg altid klar på en uforpligtende snak om dit SMV Digital projekt.

Om mig

Book min kalender nu

Oversigt over guiden

Se guidens indhold her.

Det skal du vide når du søger en SMV Digital pulje

For danske SMV'er kan SMV Digital bedst beskrives som et offentligt finansieret skatkammer, der øger den digitalt baserede vækst. Men selvom det lyder som noget alle vil gøre brug af, er der mange virksomheder i målgruppen der ikke får udnyttet de ekstra ressourcer, der ellers er målrettet til dem.

Som aktiv SMV Digital rådgiver har jeg oplevet, at det for mange virksomheder kan være svært at finde hoved og hale i spørgsmål som “hvornår skal vi søge”, “hvilke puljer passer til os”, og “hvordan sikrer vi os, at vores ansøgning går igennem”. Derfor har vi skrevet denne guide, der forhåbentlig kan få flere SMV'er gennem processen.

Guiden gennemgår hvad du skal vide i de vigtigste hovedtræk. Læs med her for at se hvad du kaster dig ud i med en SMV Digital ansøgning.

1. Har din virksomhed adgang til SMV Digitals puljer?

De fleste SMV’er i Danmark falder inden for kriterierne for at søge SMV:Digitals puljer. Tjek selv efter i kravene nedenfor. Det projekt i søger støtte til, skal også passe med de parametre, som SMV Digital opstiller.

1.1 Din ansøgning

Din ansøgning til SMV Digital skal beskrive dit projekt, inden for rammerne af puljen. Du kan pre-udfylde din ansøgning op til 14 dage i forvejen på hjemmesiden, så der er ingen undskyldning for ikke at sidde klar når puljen går live.

Sådan vurderer SMV Digital din ansøgning

Når du arbejder med din ansøgning, skal du være ekstra opmærksom på, at det skal være tydeligt hvilken værdi projektet giver din virksomhed, og at ansøgningen skal vise,

Parametre for vurdering

SMV Digitaler skriver selv, at dit projekt vurderes ud fra følgende parametre:

Processen når du har søgt

En figur over processen når man søger SMV Digital
Du kan forvente denne overordnede proces når du søger SMV Digital - Kilde: smvdigital.dk

1.2 Krav til din virksomhed

1.3 Krav til dit projekt

Husk at sikre, at dit projekt præsenterer ny eller forbedret teknologi, og passer til puljens beskrivelse.

Det er vigtigt at have styr på kravene når du søger fondsmidler.

2. Søg den rigtige pulje på det rigtige tidspunkt

Fordelingen af midler påbegynder så snart at en SMV Digital pulje åbner. Det vil sige, at det kan være en rigtig god idé at have ansøgningen klar når puljen åbner, da støtten til godkendte projekter vil blive fordelt på baggrund af et først-til-mølle-princip. Kommende puljer bliver annonceret i god tid, så I har rig mulighed for at forberede projektet på forhånd. Du kan følge med I hvornår SMV Digital annoncerer puljer på SMV Digitals hjemmeside, og du kan også tilmelde dig en tjeneste på siden, der sender dig mails angående åbning af puljer.

UPDATE: Det er nu også muligt at gøre sin ansøgning klar 14 dage i forvejen når man søger sin pulje! Vær opmærksom på, at du stadig skal sætte dig i kø klokken 9:01!

2.1 Din pulje skal passe til dit projekt

Når du søger, skal du sikre dig at de forskellige aktiviteter beskrevet i din ansøgning er støtteberettigede. Alt efter hvilken pulje du søger, kan dit digitale projekt dække over potentialeafklaring, implementering eller direkte investeringsstøtte. Husk at dobbelttjekke hvad særkravene til den enkelte pulje er, så I ikke søger forgæves.

2.2 Støtte til rådgivning afhænger af projektets karakter

Pr. februar 2023 begrænser SMV Digital støttebeløbet for rådgivning til “simple projekter” til 50.000 kr.

Støttepuljen på 100.000 kr. er altså “forbeholdt mere ambitiøse eller komplekse digitale projekter og projekter inden for mindre modne områder”

Følgende typer projekter kan kun søge 50.000 til rådgivning:

Når en pulje åbner, er det bare at have din ansøgning klar. Begynd derfor allerede at arbejde med puljen, når den bliver annonceret.

3. Vælg en rådgiver

Er der tale om et rådgivningsprojekt, er det nu at du (senest) skal vælge en godkendt SMV-Digital rådgiver. Det kan dog være en god idé at have kontakt med mulige rådgivere inden, så man ved at man finder en rådgiver, der har afsat tid og passer til projektet. Måske kan rådgiveren også give gode råd til ansøgningen.

Man kan derfor med fordel have valgt en rådgiver tidligere i processen, og bringe rådgiveren med i ansøgningen. Har du en rådgiver i tankerne der ikke er godkendt af SMV Digital, kan du bede rådgiveren om at blive certificeret.

Du må gerne gøre brug af flere rådgivere på samme projekt, men de skal alle være godkendt af SMV Digital.

Det er vigtigt at finde en god rådgiver som I er på bølgelængde med. Vælg en rådgiver der har tiden og kapaciteten til at føre jeres projekt i den rigtige retning.

4. Søsætning af projektet og med­finansiering

Når ansøgningen godkendes er det en god idé at have en klar plan for, hvordan projektet skal gennemføres. Hav gerne aftaler med eventuelle leverandører og rådgivere klar, så I kan få underskrevet og påbegyndt projektet. Alternativt kan I finde jeres leverandør nu, hvor I ved at I har støtte til finansieringen af projektet.

SMV:Digital har I alle puljer et krav om egen medfinansiering. Denne varierer fra pulje til pulje, men som tommelfingerregel skal du selv medfinansiere rådgivning med 50%, og udvikling (puljer med investeringer i hardware og software) skal medfinansieres med 75%.

4.1 Regler for medfinansiering

I kan selv vælge, om medfinansieringen skal være i form af kontant betaling, afholdte egne timer eller en blanding af disse.

Som eksempel kan du have fået en tilskudsvoucher på 100.000 kr. fra en pulje. Ønsker du det fulde tilskudsbeløb udbetalt, skal du som minimum medfinansiere 100.000 kr. (50%).

Af de 100.000 kr. afsætter du eksempelvis timer hos en ansat designer, og dennes arbejdstimer kan indregnes som en del af medfinansieringen.

Pr. februar 2023 er timeprisen for medfinansiering ensrettet for nye projekter. Hver time sat af en af jeres medarbejdere tæller for 365 kr. i medfinansieringen. Det svarer til 274 arbejdstimer for et projekt på 100.000 kroner.

Planlæg projektets økonomi som en del af rådgivningsfasen, og sæt mål for projektets værdi for jeres virksomhed.

5. Afslutning af projekt og afrapportering

Når projektet afsluttes, sender du fakturaen fra din rådgiver eller leverandør til SMV Digital.

Ved afrapporteringen skal du indsende:

Derudover kræver SMV Digital at du sender en evaluering af projektet.

Noter løbende hvilke ressourcer der bruges på projektet - det gør evalueringen nemmere, særligt hvis I medfinancierer med egne arbejdstimer undervejs.

6. Bonus Tip - Send din ansøgning det øjeblik puljen åbner

SMV Digital behandler som nævnt ansøgningerne til deres puljer efter først-til-mølle-princippet. Så har du et projekt du gerne vil have skudt i gang hurtigst muligt, er det en god idé at sidde klar med ansøgningen når puljen åbner op - det sker gerne den annoncerede dato ved midnat eller klokken 9 den kommende morgen. Aflys møder omkring afleveringstidspunktet og sid klar til at aflevere, så kan du se frem til et hurtigt svar på din ansøgning.

En kvinde går væk fra en mølle med en pose mel, der symboliserer at hun har været afsted i god tid
Det handler om at komme først til mølle når SMV Digital åbner en pulje.

7. Ressourcer til din ansøgning

Få overblik over de ressourcer der kan hjælpe dig med at søge.

Se SMV Digitals ansøgnings­guide

Min guide skaber et overblik over det vigtigste du skal vide, men det er en god idé at gå ned i de enkelte detaljer når I gennemgår ansøgningsprocessen. Til det formål er SMV Digitals egen ansøgningsguide perfekt, da den gennemgår processen i dybden fra A til Z. Den har alle detaljer og regler med, så det kræver at holde tungen lige i munden når du gennemgår den.

SMV Digital ansøgningsguide

Søg efter godkendte rådgivere

Er du på bar bund med at finde en god rådgiver, kan dette værktøj være et sted at starte. Her kan du søge på forskellige parametre, og rådgiverne har skrevet lidt om sig selv derinde. Som vi skrev i punkt 3, skal du dog sørge for at sikre dig, at den rådgiver du finder har tid og kan passe på opgaven.

Søg efter godkendte rådgivere i SMV Digitals database her

SMV Digital åbne og kommende puljer

Puljen skal som sagt passe på dit projekt, så det er vigtigt at du søger den rigtige. På SMV Digitals egen side kan du altid se de nuværende åbne puljer, og de kommende puljer når de er annonceret. Du kan også tilmelde dig automatiske mails om, hvornår nye puljer åbner.

Se åbne og kommende puljer her

Oplev den gode rådgivnings­proces

Rådgivningsprocessen er en vigtig del af et projekt, for det kan hurtigt koste både tid og penge hvis ikke man tager de rigtige beslutninger første gang. Jeg gennemgår hvordan en velfungerende rådgivningsproces ser ud her. Læs med for at se, hvordan du kan sikre dig et solidt fundament for dit projekt.

Få mest mulig værdi ud af din SMV Digital rådgivning

Om Peter Heiberg

Jeg er direktør hos Acto, og har arbejdet med styring af software- og webprojekter siden 1997. Som iværksætter har jeg altid sat en ære i at lede projekter der giver værdi for mine kunder. Jeg tror på at vejen til succes bygger på tæt samarbejde og en fælles forståelse for hvordan vi når frem til projektets mål, og derfor har det altid været vigtigt for mig at kunne se mine kunder i øjnene.

Kontakt mig her

Jeg er altid klar på at høre om dine digitale drømme, særligt hvis du står med et spændende projekt. Kontakt mig gennem Acto her eller ring til mig direkte på + 45 22 46 80 01

Book mig til et møde

Book et møde med mig, så ser vi på sagerne i fællesskab. Mødet er ganske uforpligtende, og jeg tager det gerne over Teams.

Book et møde i min kalender

Peter Heiberg er direktør for Acto og godkendt SMV Digital rådgiver
Peter Heiberg er certificeret SMV Digital rådgiver og direktør for Acto.

Din løsning skal løse dine behov

Vi hjælper dig med at nå frem til den en løsning der løser dine problemer. Kontakt Acto i dag!

Actos udviklingsteam mødes for at finde den rigtige løsning

En god rådgivningsproces skal sikre sammenhængen mellem dine behov og den løsning, som du i sidste ende får udviklet.

  1. Hvorfor skal i bruge løsningen?

    Kan nogle arbejdsopgaver løses nemmere, vil løsningen skabe et nyt produkt eller en genvej til at vækste på eksisterende områder? En god løsning opfylder ønsker og behov. Hvilke behov har du? Dine ansatte? Dine kunder?

  2. Hvad skal løsningen gøre for jer?

    Hvad skal din løsning kunne for at den dækker dine behov og ønsker? Hvilke funktioner er det I mangler for at opfylde jeres behov, og hvordan sikrer I en brugervenlig oplevelse for jeres medarbejdere?

  3. Hvordan hjælper løsningen jer bedst?

    Hvordan skal løsningen bygges så i er sikre på, at den løser jeres behov og ønsker på en måde der passer til jer? Her skal indtænkes budget og mål for løsningen, og I skal sikre, at det i får passer til den måde i allerede arbejder på.

Vil du høre mere?

Kontakt os for en snak om, hvordan vi kan hjælpe jer i mål med jeres næste skræddersyede webløsning.